Informace o značení pro značkaře, ale i pro ostatní
Klub českých turistů se značením tras zabývá již od r. 1889, kdy „označovací družstvo“ spojilo červenou značkou Štěchovice a Svatojánské proudy. Klatovský odbor Klubu českých turistů, založený v r. 1893, udržuje nyní celkem 624 km pěších tras. Na těchto trasách je použito 135 směrovníků, 1 346 směrovek a tabulek a 40 turistických map a stojanů. KČT Klatovy je garantem jednotného turistického značení na území Klatovska a Železnorudska.
O údržbu značení i o vyznačování nových tras se stará celkem 41 vyškolených značkařů. Někteří značkaři se rovněž podílejí na značení lyžařských a cyklistických tras. V roce 2023 bylo z odboru KČT Klatovy 32 značkařů, ostatní jsou z jiných odborů nebo neorganizovaní. Je samozřejmé, že udržovat tak velké množství tras převážně v horském terénu je činnost velmi náročná. Budeme proto rádi, když nás budete o nesrovnalostech ve značení, či o jeho poškození informovat. Zájemce, kteří by se chtěli přímo podílet na značení tras KČT rádi uvítáme!
Turistické značky jsou každé tři roky obnovovány a upravovány. V roce 2023 bylo takto našimi značkaři obnoveno 210 km značení. Nejedná se pouze o obnovu turistických značek, ale též o údržbu nosných prvků (v pětiletém cyklu), tj. směrovníků – těch bylo v tomto roce upraveno 20 ks, dále stojanů a rámů TVM (turistických vývěsních map), kterých bylo v uplynulém roce obnoveno 5 ks.
Celkové náklady na údržbu značení, které jsou hrazeny z dotací poskytovaných hlavně ústředím KČT a KÚ Plzeňského kraje, činily v r. 2023 částku 77,5 tis. Kč. Pro rok 2024 je v plánu obnova 205 km značených tras, údržba 5 ks stojanů TVM a 21 ks směrovníků, na údržbu značení je plánována částka 83 tis. Kč.
Aby turistické značení bylo stále na dobré úrovni, vyžaduje to nejen značné finanční částky, ale též nemalé množství veřejně prospěšné práce a volného času, který značkaři věnují turistické veřejnosti. Je proto zavrženíhodné a trestuhodné jednání vandalů, kteří turistické značení svévolně poškozují.
Stručný přehled značení turistických tras v České republice
Turistické trasy jsou v ČR značeny čtvercovými pásovými značkami Krajní barvy vyjadřují typ trasy: bílé - pěší, oranžové - lyžařské a žluté potom cyklistické trasy. Prostřední barva je barvou tzv. vedoucí a podle ní se určuje barva trasy, resp. značky (např. po první značce půjdete po červené). Jako vedoucích barev se používá červená, modrá, zelená a žlutá. Tyto značky se odlišují také velikostí, např. pěší a lyžařské mají vel. 100 × 100 mm, cyklo 140 × 140 mm. |
Mění-li trasa směr a není možno tuto situaci vyznačit značkami použíjí se šipky, které na změnu nejen upozorní, ale přímo nás do nového směru navedou. Prochází-li stejným úsekem několik tras různých vedoucích barev, jsou umístěny vždy společně. |
To samé se týká také lyžařských (oranžové krajní barvy) a cyklo tras (žluté krajní barvy). Zbývá jen upozornit, že žlutá jako vedoucí barva je zde nahrazena bílou. Rozměr značky by měl být 140 × 140 mm. Tento příklad se používá pro značení tzv. terénních cyklotras. (viz dále) |
V terénu se můžeme setkat také s tvarovými významovými značkami a to především na odbočkách k turisticky významným cílům. Tato nás např. zavede k vrcholu s rozhledem nebo k vyhlídce. |
Odbočka ke zřícenině hradu či jiného objektu |
Odbočka k jinému zajímavému objeku |
Odbočka a značení ke studánce. |
V blízkosti měst, rekreačních a turistických středisek se můžete setkat také s tvarovým místním značením. Vedoucí barva je vždy vpravo nahoře. Těchto místních značek se užívá hlavně pro značení kratších vycházkových okruhů. |
Značení naučné stezky |
Součástí turistického značení jsou také dobře známé směrovky a tabulky, které nás průběžně informují o tom, kde se nacházíme a jak daleko kam je. Pěší jsou krémově bílé, lyžařské oranžové a cyklistické žluté. |
Zvláštní lyžařská směrovka |
Pokud je pěší trasa součástí lyžařské nepoužívá se zvláštních lyžařských směrovek (o jedno výš), ale použije se společné značení s umístěním symbolu lyžaře u jednotlivých míst. |
Příklad směrovky cyklotrasy. Žlutá vedoucí barva je v tomto případě nahrazena bílou. |
Značkování cyklotras se zásadně liší podle toho, zda jde o trasy vedoucí převážně po silnicích a kvalitnějších komunikacích (tzv. silniční cyklotrasy) nebo o trasy vedoucí po polních a lesních zpevněných cestách (tzv. terénní cyklotrasy). Oba druhy cyklotras jsou voleny tak, aby umožňovaly použití i turistických a krosových kol, nikoliv pouze kol horských. Toto je příklad označení tzv. silniční cyklotrasy. Velikost tabulky s číslem trasy je 200 × 300 mm. |
Na hlavních trasách a východištích nalezneme směrové tabule s názvy a vzdáleností dalších cílů. |
Na křižovatkách a orientačně náročnějších místech se používá tzv. návěst před křižovatkou. Zobrazují většinou tvar křižovatky a další průběh trasy. Zbývá připomenout, že všechny cykloznačky patří mezi dopravní značky dle vyhlášky ministerstva dopravy. |
Tyto výstražné tabule upozorňují na nebezpečná místa uživatele lyžařských tras. |
Značení turistických tras – Poslání KČT
Máte zájem pomoci při obnově značení pěších turistických tras?
Pokud máte zájem o obnovu značení pěších turistických tras, rádi vás zaškolíme a zapojíme do této činnosti. Značení turistických tras obnovují zaškolení a vyškolení značkaři KČT ve svém osobním volnu. Členství v KČT přitom není povinné, ale je vhodné (jinak se na vás nebude např. vztahovat naše úrazové pojištění nebo pojištění odpovědnosti). Každý této práci věnuje několik dní, většinou 2–6 dní v roce. Vás, nové zájemce o tuto práci, vezmeme s některými z našich značkařů do terénu, kde se prakticky seznámíte s vlastní obnovou značení pěších tras v délce cca 10 km na osobu. Je vhodné, když takto zaškolený značkař následně projde ještě dvouvíkendovým značkařským školením, neboť alespoň jeden člen skupiny (většinou jde o dvojice) mívá kvalifikaci vedoucího značkaře, kterou tímto dvouvíkendovým školením získává. Pro svou značkařskou práci dostane každý člen skupiny veškerý potřebný materiál a pomůcky. Za práci při obnově turistického značení dostanou zaškolení a vyškolení značkaři: jízdné veřejným dopravním prostředkem, stravné a náhrady za opotřebení vlastní výstroje (např. oděvu, obuvi, batohu). Výše jízdného při použití vlastního vozidla, stravného a náhrad se řídí příslušnou směrnicí KČT.